Hur hanterar jag inkommande ärenden?

När ett ärende rapporteras på arbetsplatsen du är ansvarig för får du som chef ett mail med information om ärendet och en länk till verktyget. När du loggat in klickar du på ”Ärenden1” i navigationsfältet och letar upp ärendet/ärenden med status ”Ny2”. Skulle du vilja se avslutade ärenden klickar du i rutan ”Avslutade3”.

När du klickat på ärendet hittar du informationen som följde med ärendet under allmänt (förutom eventuella bilder som du hittar under fliken bilagor4).

Börja med att sätta ett förfallodatum5 för när du ska ha hanterat ärendet. Arbetsmiljöverktyget kommer påminna dig via mail när förfallodatumet passerat.

Vill du lägga till information eller om ärendet innehåller information som inte är lämplig för hanteringen kan du lägga till eller ta bort den ur beskrivningsrutan6. Informationen ligger fortfarande kvar i den låsta fliken ”Källa/Ursprung7”.

Du kan enkelt fylla i en riskbedömning, klassificering och händelseinformation. Detta fungerar sedan som grunden för er lokala statistik. Har du funderingar om hur du ska använda olika fält kan du enkelt hålla muspekaren ovanför frågetecknet8 vid fältet.